A Webáruházak  rendszerint a tőlük telhető legnagyobb gondossággal csomagolják be hibátlan termékeit és ellenőrzik azok épségét feladás előtt, azonban sajnos a legnagyobb gondosság ellenére is előfordulhat szállításból eredő sérülés.

Mi ilyenkor a teendő?

Fontos kiemelni, hogy a csomag átvételét követően – ha módjában áll – mindig ellenőrizze a csomagot és a benne lévő termék sértetlenségét.

Amennyiben a csomag megsérült szállítás közben, és/vagy a tartalom sérült, összetört vagy Ön szerint hibás, hiányos stb., úgy JEGYZŐKÖNYV felvételét kell kérnie. Ez azért fontos, mert a jegyzőkönyv hiányában Ön nehezebben tudja bizonyítani, hogy nem Önnél sérült meg a termék, azaz például nem Ön ejtette le véletlenül.

Ha a számlán szerepel minden tétel, amit megrendelt, de Ön úgy találja, hogy nincs a csomagban, erről is JEGYZŐKÖNYVET kell kérnie!

Fontos, hogy lehetőség szerint csakis a csomag tartalmának ellenőrzését követően tegyen aláírásával olyan jognyilatkozatot, hogy “a terméket hiánytalanul és sérülésmentesen átvettem”

Ne engedjen a futár sürgetésének! A megoldás erre – ha nem engedik az előzetes megvizsgálást – az, ha kifejezetten rögzíti, hogy a termék átvételének igazolására szolgáló iraton, hogy nem volt lehetősége az áru megvizsgálására.

Ilyenkor a futár távoztával a csomag ellenőrzését azonnal – lehetőleg két tanú jelenlétében – pótolja, és bármely hiba vagy hiányosság esetén nyomban értesíteni  szükséges a kereskedőt, és a futár céget is. Látványos hiba (pl: törés) esetén javasoljuk, hogy fotózza le a hibát, mert hasznos lehet, ha a későbbiekben vita támad a kereskedővel vagy a futárral.

Természetesen az interneten vásárolt áruknál indokolás nélküli elállási jog illeti meg van. Ennek gyakorlása elé azonban akadályt gördíthet az, ha nem tisztázott, kinél sérült vagy vált hiányossá az áru.

Szeretnénk tisztázni, hogy akkor sincs minden veszve, ha aláírással elismerte a sértetlen és hiánytalan átvételt. Ebben az esetben  “megfordul a bizonyítási teher”, azaz a vásárlónak kell alkalmas és hiteles módon igazolnia, hogy eleve így kapta meg a terméket.

Megelőzés céljából javasoljuk a vállalkozás általános szerződési feltételeit (ÁSZF) áttanulmányozni, – még a küldemény feladása előtt – , és annak a cégnek a szolgáltatásait igénybe venni, amely a legkedvezőbb feltételeket tartalmazza a fogyasztó számára.

Szeretnénk továbbá felhívni a fogyasztók szíves figyelmét az alábbi jogszabályhelyre:

Ptk. 6:219. § [Kárveszély átszállása fogyasztói adásvétel esetén]

Ha az eladó vállalkozás és a vevő fogyasztó, és az eladó vállalja a dolog vevőhöz történő eljuttatását, a kárveszély akkor száll át a vevőre, amikor a vevő vagy az általa kijelölt harmadik személy birtokba veszi a dolgot. A kárveszély a fuvarozónak történő átadáskor átszáll a vevőre, ha a fuvarozót a vevő bízta meg, feltéve, hogy a fuvarozót nem az eladó ajánlotta.

miniszterium130718

A fogyasztók érdekében