Hamis parfümök, avagy a vásárlók tudatos megtévesztése?

Manapság a hamis parfümök eladásának szintje a csillagos égig emelkedett, ezért fogyasztóvédelmi szempontok szerint is rendkívül fontos a terület, mivel sok vásárló elhiszi, hogy olcsón is beszerezhet luxusterméket. Mondhatni ezen a területen a fogyasztók rendkívül kiszolgáltatottak, mivel gyakran az egészségügyi kockázatokat nem is sejtik egészen addig, amíg a bőrükre nem juttatják az ellenőrizetlen összetevőket tartalmazó anyagokat, kemikáliákat, amelyek előállítása kapcsán szinte teljes bizonyossággal elmondható, hogy nem tart be semmilyen vonatkozó egészségvédelmi előírást a készítő, mivel nagy valószínűséggel csak a haszonszerzési cél motiválja.

Fontos kiemelni, hogy a kecsegtető árú termékek, azaz a hamisított kozmetikumok használata a bőrrel való közvetlen érintkezésük okán komoly egészségügyi kockázatot jelenthetnek, figyelemmel arra, hogy azok a test különösen érzékeny bőrfelületeivel, a csuklóval, a nyakkal, az arccal érintkeznek, így bizonyos esetekben akár bőrpírt, viszketést, súlyos kiütéseket, asztmát, de akár arcüregi problémákat is okozhatnak. Ezzel szemben, az eredeti, ismert termék esetén a gyártó felelősséget vállal, hogy nemcsak a termék kiszerelése, de összetétele is biztonságos, nem tartalmaz tiltott allergéneket, és az Európai Unió tagállamai esetében megfelel AZ EURÓPAI PARLAMENT ÉS A TANÁCS 1223/2009/EK RENDELET-ének, amely teljes egészében kötelező és közvetlenül alkalmazandó valamennyi Európai Uniós tagállamban. Fontos rögzíteni, hogy e rendelet harmonizálja a közösségi szabályokat a kozmetikai termékek belső piacának létrehozása érdekében, s egyben biztosítja az emberi egészség magas szintű védelmét.

Fogyasztóvédelmi Tájékoztató Videó

Termékteszt

Termékösszehasonlító tesztünkhöz összesen négy helyről szereztünk be több illatszert, majd nagyító alá vettük, mi a különbség köztük. Vásároltunk olcsót és drágát, férfi illatokat és nőieket, továbbá népszerű és klasszikus illatokat is.

A tesztelt termékek esetében általánosságban elmondható,hogy nehéz volt megtalálni a minimális, átlag fogyasztó számára is elenyésző különbségeket, mivel a hamisítóknak nyilvánvalóan nem érdeke, hogy felismerhető legyen, melyik az igazi, és melyik a másolat, ahhoz azonban, hogy teljes képet kapjunk, nem csak a külső jegyeket vizsgáltak, hanem bevetettük, összesen 10-en szaglószerveinket, és az egyes termékek kapcsán az alábbi eredmények születtek:

Hugo Boss Unlimited

Ár 3.000,-Ft 12.490,- Ft
Illat tartóssága 30 perc, majd megmaradó szinte kellemetlen alkoholos illatmaradvány 3 óra
Doboz Világosabb szín, szélesebb betűköz Sötétebb zöld szín, szűkebb betűköz
Kupak Szorul, sorjás belül Tökéletesen illeszkedik, tökéletes kivitel
Azonosító szám az üvegen 3311 4070
Azonosító szám a dobozon 3311 4070

Bvlgari Man

Ár 3000,- Ft 17.900,- Ft
Illat tartóssága 50 perc, majd megmaradó szinte kellemetlen alkoholos illatmaradvány 4 óra
Doboz Szélesebb betűköz Szűkebb betűköz
Üveg Az ezüst festék ezüst ragasztócsíkkal helyettesítve Tökéletes kivitelezés, ezüst színű műanyag
Sorjás műanyag, átlátszó nylon fólia levegős
Azonosító szám az üvegen nincs nincs
Azonosító szám a dobozon 20A70AR1 11E26E1R

Dolce & Gabbana The One

Ár 3.000,-Ft 16.400 Ft
Illat tartóssága 30 perc, majd megmaradó szinte kellemetlen alkoholos illatmaradvány 12 óra
Doboz Egy betű nem donbornyomott a logoban, inkább bordó szín Végig domboryomott logo, inkább barna szín
Kupak Szorul, sorjás belül, le”ütött’ festék, keskenyebb, mint az üveg Tökéletesen illeszkedik, tökéletes kivitel, üveg szélességével megegyezik
Üveg Logo elcsúszva, erősebb törléssel lekoptatható festék használata, nem karcolódik Logo tökéletesen elhelyezve, nem letörölhető festékkel, karcolódik
Folyadék színe átlátszóbb sötétebb
Fúvóka Harsány, vastag Alig látható
Azonosító szám az üvegen 8229 5168
Azonosító szám a dobozon 8229 5168

Bvlgari Omnia Crystalline

Ár 3.000,-Ft 11.990,-Ft
Illat tartóssága 40 perc 12 óra
Doboz Fehér, matt anyag, a betűköz keskenyebb Gyöngyház színű; fényes anyag, a betűköz szélesebb
Üveg Karcos, sorjás, kevésbé kimunkált műanyag elemek Tökéletes kivitel
Folyadék színe sárgásabb árnyalat lilás árnyalat
Azonosító szám az üvegen nincs 00F56DA1R
Azonosító szám a dobozon 10D17C1 00F56DA1R

DKNY Be Delicious

Ár 3.000,-Ft 11.990,-Ft
Illat tartóssága 30 perc 10 óra
Doboz Halványabb betűk, szélesebb betűköz Sötétebb betűk, keskenyebb betűköz
Üveg Karcos, sorjás, kevésbé kimunkált műanyag elemek Tökéletes kivitel
Folyadék színe kevésbé sűrű sűrűbb
Fúvóka Harsány, vastag , kilóg az üveg felületéből Alig látható
Azonosító szám az üvegen nincs A55
Azonosító szám a dobozon nincs A55

Calvin Klein Euphoria

Ár 3.000,-Ft 12.290,-Ft
Illat tartóssága 1 óra 5 óra
Doboz Inkább bordó Inkább lila
Üveg Karcos, sorjás, kevésbé kimunkált műanyag elemek, ragasztómaradványok Tökéletes kivitel
Folyadék színe kevésbé sűrű, sárga színű sűrűbb lia színű
Kupak Szorul, sorjás belül Tökéletesen illeszkedik, tökéletes kivitel
Azonosító szám az üvegen 7510199401 842961152
Azonosító szám a dobozon nincs 842961152

Szeretnénk rögzíteni, hogy ha online rendelés során mégis kiderül, hogy elégtelen minőségű terméket szállítanak ki, érdemes visszaküldeni a parfümöt. Itt kívánjuk hangsúlyozni, hogy a fogyasztót 14 napos, indokolás nélküli elállási jog illeti az internetes vásárlások esetében.A panaszügyintézés során a kereskedő köteles felvenni egy jegyzőkönyvet, ahol feljegyzésre kell kerüljön a fogyasztó igénye, a kereskedő pedig nyilatkozni köteles annak teljesíthetőségről. A fogyasztói panasz jogszerű elutasításának csak akkor lehet helye, ha a kereskedő a tőle és a terméktől független szakvéleménnyel (vagyis nem a forgalmazó által kiállított nyilatkozattal) bizonyítja, hogy a parfüm mindenben megfelel az előírásoknak.A kizárólag piaci szempontokat szem előtt tartó kereskedők magatartása folytán a legnagyobb körültekintés ellenére is előfordulhat, hogy a vásárló nem azt kapja, amit szeretne. Ebben az esetben a vásárlónak fél éve van arra, hogy szavatossági jogait érvényesítse, a szavatossági idő alatt a cserét kérelmezze vagy a pénzét visszakövetelje.

Természetesen a piacon vagy aukciós oldalon, nyugta, illetőleg számla nélkül vásárolt parfümök esetében már jóval nagyobb a kockázat, mivel a fogyasztói jogok nem illetik meg a vásárlókat.

Gyakorlati tanácsok: Honnan ismerhető fel a hamisítvány?

Ár:

2-3000 Ft –ért egészen biztos, hogy nem az előírásoknak megfelelő minőséget kapunk!

Bizalmatlanságra ad okot, ha mindegyik termék azonos áron van beárazva.

Kiszerelés:

Feltűnő, ha egy eladó csak 100 ml kiszereléseket árul, mivel hamisból általában csak nagy kiszerelést gyártanak.

Vásárlás helye:

Parfümvásárláskor, ha az a vásárló szeretné elkerülni a hamisítványokat, a legbiztosabb, amit tehet, hogy nagyobb áruházláncokban, vagy más, biztos beszerzési háttérrel rendelkező üzletekben vásárol.

Online vásárlás esetén: Online rendelés esetén szintén körültekintőnek kell lenni azokon a portálokon, ahol nem derülnek ki a forgalmazó cég adatai. Ebben az esetben nem érdemes a vásárlásba belemenni, mert rendkívül nehéz, sőt gyakorlatilag lehetetlen a fogyasztói igényérvényesítés. Olyan webáruháztól vagy weboldalról ne vásároljunk, ahol nincs cégnév, nincsenek elérhetőségi adatok – Magyarországon kötelező a cégnevet és egyéb céges adatokat feltüntetni a webáruházakban.

Ki lehet jelenteni, hogy az aukciós oldalak tele vannak hamis parfümökkel. Ha valaki ragaszkodik az e módon történő vásárláshoz, ellenőrizni érdemes az eladó értékeléseit, amely sokat elárulhat.

Csomagoláson található külső jelek:

Hamisítvánnyal van dolgunk, ha minden üveg alján ugyanaz az az azonosító szám van, mivel az eredetiek esetében a papírcsomagoláson és az üvegen található kódszám megegyezik. Fontos kiemelni, hogy a kódszám dombornyomott technikával vagy lézernyomással kerül a csomagolásra, sosem könnyen eltávolítható festékanyaggal.

Fúvóka:

Leggyakrabban arról ismerhető fel a hamis parfüm, hogy a benne lévő műanyag fúvóka szokatlanul vastag és erősen elhajlik.

Az eredeti parfüm fúvókája vagy pont az egyik sarokig ér és szinte láthatatlan, vagy egyenesen az üveg aljáig fut.

Üveg formája:

Az eredeti gyártók ügyelnek arra, hogy az üveg belső alja homorú legyen, így az utolsó cseppek az üveg sarkában gyűlnek össze, épp ott ahová elér a fúvóka.

Kupak:

Az eredetiek esetében a kupakot nem könnyen, de mégis kényelmesen vehetjük le az eredeti parfümökről. Fontos, hogy az nem esik le „magától” a kupak a nyakáról, és ki kell emelni, hogy a másolatoknál gyakran a forma sem illik teljesen az üveghez aránytalanság miatt.

A másolatok kupakjai silány (esetenként fém helyett műanyagból) anyagból készülnek, de az is elképzelhető, hogy sorjás a műanyag.

Szín:

A betöltött folyadék színe, állaga egy hamisított terméknél változhat.

Egy eredeti parfüm színe nem változik, a koncentrátum általában 2-3 évig kitart.

Sokszor az alkoholos-vizes oldatot (hamis parfümöknél) beszínező anyag leülepszik az üveg aljára.

Illat:

A hamisítványokon már kifújáskor érzékelhető egy jellegzetes, magas koncentrátumú alkohol-szag, ami meg is marad, miután pár perc elteltével az “illatosítás” eltűnik a kifújt löttyből, helyén ragadóssá, „szappanszagúvá” válik a bőr.

A hamisított parfümök összetevői nem tartósak, az illat gyorsan elillan, míg ezzel szemben egy eredeti parfüm esetében, előfordul, hogy még a zuhanyozás sem mossa le teljes mértékben az illatanyagokat a bőrről.

Ami az illatok tartósságát illeti:

EDC: (Eau de cologne, más néven kölnivíz): 3-5% illatanyagot tartalmazó, rendkívül könnyű, többnyire frissítő hatású parfüm. Tartóssága kb. 2 óra.

EDT: (Eau de toilette): 4-8% illatanyagot tartalmazó, parfüm amely esetében 2-4 óráig is érezhető az illat.

EDP: (Eau de parfum): magas 8-15%-os illatanyag tartalmának köszönhetően 3-5 óráig is megmarad az illat intenzitása.

 

miniszterium130718

A fogyasztók érdekében