A fogyasztókat ma már sokrétű és egyre összetettebb jelenségek veszik körül, amelyek később sem fognak egyszerűsödni. Idetartoznak a következők:

TECHNOLÓGIAI FEJLŐDÉS: Húsz évvel ezelőtt az internet újdonságnak számított. Ma már sokan nap mint nap használják: 2011-ben az uniós polgárok 68%-a legalább hetente egyszer internetezett. A fogyasztóvédelmi szabályokat e tendencia figyelembevételével kell kialakítani.

ELEKTRONIKUS KERESKEDELEM: Noha az e-kereskedelemben hatalmas gazdasági potenciál rejlik, viszonylag kevesen élnek az internetes vásárlás lehetőségével. Az uniós fogyasztók kevesebb mint fele vásárol a világhálón, noha a választék – terméktől függően – akár tizenhatszor nagyobb.

FENNTARTHATÓ ÉS FELELŐS FOGYASZTÁS:  A fogyasztás bővülése súlyosbítja a környezetvédelmi problémákat, azaz pl. az éghajlatváltozást, a levegő és –vízszennyezést, az intenzív földhasználatot és a hulladéktermelést. Becslések szerint az Unióban évente kb. 90 millió tonna élelmiszer kerül a kukába. Hatékonyabb erőforrás-kezeléssel ez a szám 60%-kal csökkenthető lenne. A fogyasztókat ezért arra kell ösztönözni, hogy fenntartható és felelős döntéseket hozzanak.

TÁRSADALMI KIREKESZTETTSÉG, KISZOLGÁLTATOTTSÁG ÉS A TERMÉKEK, SZOLGÁLTATÁSOK HOZZÁFÉRHETŐSÉGE: Az elkövetkezendő években nagy lesz a veszélye annak, hogy egyes fogyasztói csoportok kirekesztődnek és kiszolgáltatottá válnak. Ennek okai: a gazdasági válság utóhatásai, a lakosság elöregedése, az egyre összetettebb piacok és fogyasztói döntések, és hogy nagyon sokan nehezen igazodnak el a digitális környezetben.

A FOGYASZTÓI BIZALOM HIÁNYA: Ahhoz, hogy a fogyasztók teljes körű és aktív szerepet játszhassanak a belső piacon, fontos a fogyasztói bizalom. Ennek ellenére számos uniós polgár óvatos:

  • 25%-uk gondolja úgy, hogy az Unióban értékesített, nem élelmiszer-jellegű termékek jó része nem biztonságos.
  • 30%-uk vélekedik úgy, hogy nincsenek megfelelően informálva,
  • és majdnem 50%uk véli úgy, hogy jogaik nem érvényesülnek maradéktalanul.

GLOBALIZÁCIÓS KIHÍVÁSOK:  A termelésben, a forgalmazásban, valamint az áruk és szolgáltatások értékesítésében több ország is szerepet játszik. Az Unióban vásárolt játékok 85%-át például ma már Kínában gyártják. A globalizáció miatt az illetékes hatóságok az EU külső határain egyre nehezebben tudják kiszűrni a nem biztonságos termékeket.

Autótulajdonosok 1000 lakásból 345 1000 lakásból 477
Vállalatok száma 12 millió 21 millió
Az uniós országok közötti árukereskedelem értéke 800 milliárd euró 2538 milliárd euró (2010)
Az EU és a világ többi része közötti árukereskedelem értéke 500 milliárd euró 2850 milliárd euró (2010)

 

miniszterium130718

A fogyasztók érdekében