Az Európai Unió egységes piaca a világ egyik legnagyobb kiskereskedelmi piaca, ahol a polgárok és a vállalkozások valamennyi uniós tagállamban – de Izlandon, Liechtensteinben, Svájcban és Norvégiában is – országhatártól függetlenül, szabadon kereskedhetnek. A belső piacot a széles választék, a rugalmasság, a termékek jó minősége és a kedvező ár/érték arány jellemzi.

Ön az Európai Unióban (EU) ma élő 500 millió emberhez hasonlóan fogyasztóként valószínűleg szintén a széles választékot, a jó minőséget és kedvező ár/érték arányt keresi.  Elvárja, hogy pontos információkat kapjon a vásárolt termékről és biztos szeretne lenni abban, hogy fogyasztói jogait érvényesítheti.

Fogyasztóként hozott döntései azonban az Unióra is hatással vannak, hiszen elősegítik az innovációt, a hatékonyságot és a gazdasági növekedést.

Az EU fogyasztóvédelmi politikájának négy legfontosabb célkitűzése:

  1. Meg kell óvni az uniós polgárokat azoktól a veszélyektől és kockázatoktól, amelyeket egyedül nem tudnak kiküszöbölni.
  2. Lehetőséget kell biztosítani a fogyasztónak arra, hogy egyértelmű, pontos és következetes információkon alapuló döntéseket hozzanak.
  3.  Védeni kell a fogyasztók jogait, valamint lehetővé kell tenni a gyors és hatékony vitarendezést a fogyasztók és a kereskedők között.
  4. Hozzá kell igazítani a fogyasztói jogokat a gazdasági és társadalmi tendenciákhoz, különösen az élelmiszer-, pénzügyi, közlekedési és digitális piacokon bekövetkező változásokhoz.

Az uniós fogyasztóvédelmi politika először is azt hivatott elősegíteni, hogy a fogyasztók ki tudják aknázni a fenti lehetőségeket, ugyanakkor fontos szerep jut neki a gazdasági növekedésben és a társadalmi változásokban is. A fogyasztói kiadások az uniós GDP 56%-át teszik ki. Ha biztosítjuk annak a lehetőségét, hogy a fogyasztók tevékeny szerepet játsszanak az egységes piacon, ez a gazdasági növekedésnek is lendületet adhat, és hozzásegítheti az Uniót ahhoz, hogy kilábaljon a gazdasági válságból.

Az EU fogyasztóvédelmi politikája konkrét jogokkal ruházza fel a fogyasztókat, és magas szintű védelmet és támogatást biztosít a számukra EU-szerte.

A fogyasztóvédelmi politika:

  • valamennyi – üzletben vagy interneten értékesített – fogyasztói cikkre és szolgáltatásra egységes uniós szabályrendszert ír elő,
  • azonos feltételeket szab az összes vállalkozásnak és betiltja a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat,
  • költségkímélő, gyors és egyszerű vitarendezést tesz lehetővé,
  • a hatékonyabb együttműködés és piacfelügyelet révén Európa-szerte csökkenti az egészségügyi és biztonsági kockázatokat,
  • egységes mechanizmusról rendelkezik a fogyasztói ügyekkel kapcsolatos tájékoztatás, tanácsadás és támogatás terén,
  • védi a kiszolgáltatott fogyasztókat (pl. az időseket és a gyerekeket) a félrevezető és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatoktól.

 

miniszterium130718

A fogyasztók érdekében