Az Európai Uniós szintű fogyasztóvédelmi politika segíteni hivatott a fogyasztóknak abban, hogy alkalmazkodjanak az új realitásokhoz. Az Európai Bizottság ennek érdekében új fogyasztóügyi stratégiát fogadott el, amely ismerteti az uniós fogyasztóvédelmi politika legfontosabb céljait. A stratégia  négy prioritást emel ki:

  1. FOGYASZTÓK BIZTONSÁGÁNAK NÖVELÉSE
  2. A TÁJÉKOZOTTSÁG NÖVELÉSE – az EU tudatosítani kívánja a fogyasztókban és a kereskedőkben, milyen uniós jogaik és kötelezettségeik vannak, illetve támogatni szeretné a fogyasztóvédelmi szervezeteket.
  3. A VÉGREHAJTÁS JAVÍTÁSA, AZ ÉRVÉNYRE JUTTATÁS MEGERŐSÍTÉSE ÉS A JOGORVOSLAT – az EU a fogyasztóvédelmi jogszabályok hatékony érvényesítése érdekében együttműködik a tagállami hatóságokkal. Az EU ellenőrizni fogja a szabályok konkrét végrehajtását, és erőteljesebben fog fellépni a tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatok ellen.
  4. A TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI VÁLTOZÁSOK FIGYELEMBE VÉTELE – a fogyasztóvédelmi jogszabályok kialakítása vagy módosítása során a változó piaci szükségletek kielégítése érdekében. Ennek a célkitűzésnek fontos eleme, hogy a fogyasztók könnyen, jogszerűen, megfizethető áron tudjanak hozzáférni a digitális termékekhez és szolgáltatásokhoz az EU bármely területén.

A dokumentum megemlíti emellett, hogy az Uniónak milyen konkrét fogyasztóvédelmi intézkedéseket kell 2014-ig foganatosítania (pl. az utazási csomagot vásárlók jogainak védelme során figyelembe kell vennie, hogy a vásárlásra digitális eszközök segítségével is sor kerülhet).

A fogyasztóügyi stratégia öt kulcsfontosságú szektorban védi a fogyasztókat:

  • élelmiszer-ipari ágazat: biztosítani kell a fenntarthatóságot és a biztonságot.
  • energiaszektor: a liberalizált piacokon a fogyasztónak ki kell tudniuk választani a számukra legelőnyösebb ajánlatot, és hatékonyabban kell tudniuk gazdálkodni az energiával.
  • pénzügyi ágazat: védeni kell a fogyasztók pénzügyi érdekeit, és olyan eszközökkel kell ellátni őket, amelyekkel megfelelően tudják kezelni a pénzügyeiket.
  • közlekedési ágazat: a jogszabályokat hozzá kell igazítani az új utazási szokásokhoz, és támogatni kell a fenntartható mobilitást.
  • digitális világ: megoldást kell találni a fogyasztók problémáira, biztonságossá kell tenni az online tevékenységeket.

Az EU régen és ma: a fogyasztói magatartás és a piacok változása

  1992 2012
Uniós országok 12 27
Uniós fogyasztók 345 millió 500 millió
Euróövezeti országok 17
A (szabad mozgást biztosító) schengeni térség országai 25
Alapszintű internet-hozzáféréssel rendelkezők 95%
Rendszeres internethasználók 68%
Internetbank-szolgáltatásokat használók 0% 37%
Interneten vásárlók 43%
Mobiltelefont használók 1%-nál kevesebb 100% fölött
Otthon internet hozzáféréssel rendelkezők 73%
Áruk és szolgáltatások online keresése 56% (2010)

 

miniszterium130718

A fogyasztók érdekében